Субота
20.04.2024
02:12
Вітаю Вас Гість
RSS
 
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ 
ОСТРОЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Головна Реєстрація Вхід
»
Меню сайту


15:36
Методичні рекомендації до проведення першого уроку української мови в 2012 – 2013 навчальному році


Методичні рекомендації до проведення першого уроку української мови

в 2012 – 2013 навчальному році

 

Мова є найважливішим засобом людського спілкування та інтелектуального розвитку особистості, визначальною ознакою держави, безцінною і невичерпною скарбницею культурного надбання народу.

Кожен народ, що думає про своє сьогодення і майбутнє, найперше дбає про рідну мову. Втрата народом мови – це трагедія всіх трагедій, бо тоді губиться весь попередній досвід, зафіксований історією. Культура змінює свій генетичний код, а народ відчужується від традицій, звичаїв, духу предків, потрапляє в іншу атмосферу і поступово деградує, вироджується.  Тому люди завжди берегли свою Мову як живильну криницю, з якої черпали сили для духовного здоров’я і наснаги.

Одним із шляхів утвердження статусу української мови як державної, привернення уваги до проблем її функціонування та розвитку є проведення Першого уроку української мови в школі.

Тема Першого уроку української мови в загальноосвітніх навчальних закладах області в 2012 – 2013 навчальному році - «Мово моя соловїна».

Метою уроку є формування національної свідомості і національної гідності, любові та поваги до української мови, стимулювання бажання вільно володіти нею й утверджувати в усіх сферах суспільного житті країни.

Зміст Першого уроку української мови слід підпорядкувати розгляду питань історичного минулого української мови, утвердження її статусу як державної на сьогоднішньому етапі розвитку країни, підвищення загальної мовної культури школярів.

 Форма проведення уроку, методи, засоби та прийоми роботи мають відповідати віковим особливостям учнів (година спілкування, зустріч, конкурс знавців, презентація, інтелектуальна гра та ін.).

Зміст, структура і план проведення уроку має стати творчим доробком кожного вчителя спільно з учнями, батьками, письменниками, діячами культури.

Перший урок української мови у початковій школі повинен формувати в школярів любов до України через знайомство з улюбленими жанрами учнів даної вікової категорії: казками, байками, прислів’ями, приказками, легендами, загадками. Відповідно до нового Державного стандарту початкової загальної освіти необхідно, щоб у дітей формувався діяльнісний підхід до вивчення  мови.  Тому на уроці бажано  використати  активні форми роботи: міні-дослідження етимології слів, групову роботу над суржиком, сленгом, складанням власних  загадок або казок. Оскільки сьогодні діти рідко чують зразкове  українське мовлення, доцільно прослухати на уроці записи з виразним читанням  віршів, казок, легенд із метою вироблення орфоепічних навичок учнів та формування любові до українського слова.

На уроці в основній школі доцільними будуть конкурси українських пісень, віршів та висловів про мову, мовні вікторини, ознайомлення з інформацією про людей, які боролися за збереження й утвердження рідної мови. Важливо наголосити, що любов до рідного краю, повага до батьків, знання свого родоводу, шанобливе ставлення до материнської мови є джерелом, що живить патріотизм молодої людини, її любов до Батьківщини. Зміст уроку для учнів основної школи рекомендуємо спрямувати на розширення знань про красу і багатство української мови,  виховання любові до рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Завданням Першого уроку української мови в старшій школі є збагатити й поглибити знання з мови, формувати національно свідому особистість з активною громадянською позицією -  людину, яка є носієм мови, володіє лінгвістичними знаннями та високим рівнем умінь і навичок, дбає про красу і розвиток власного мовлення, відстоює та утверджує  право на вільний розвиток української мови. У змісті уроку доцільно передбачити екскурс в історію української мови, презентувати матеріали  про її сьогоднішнє становище.

Учителі мають максимально використати потенціал знань учнів, їхні творчі здібності, надати можливість кожному висловити свою думку і бути почутим. Методи і прийоми роботи мають бути активними, що дасть змогу не лише поглибити мовну грамотність, а й залучити школярів до широкого обговорення проблем функціонування української мови. Слід використовувати сучасні інформаційні технології, що значно інтенсифікує навчання і сприятиме кращому засвоєнню інформації. Активізації пізнавальної діяльності учнів сприятиме виготовлення плакатів, листівок, буклетів з їх наступною презентацією, обговорення українських приказок і прислів’їв, висловів видатних людей про мову. На Перший урок української мови можна запросити відомих в області (районі, місті) письменників, поборників рідного слова, батьків.

Запропоновані рекомендації не претендують на догматичний підхід і механічне використання їх у формуванні любові до української мови та утвердженні її престижу в державі. Вони розраховані на те, щоб використання їх не завершилось Першим уроком, а знайшло продовження в подальшій діяльності педагогів.


Література

1.      Брайчевський М. Походження словянського письма. – Київ, 1998. – 158 с.

2.      Драчук В. Дорогами тисячоліть. – Київ, 1978. – 254 с.

3.      Масенко Л. Мова і політика. – Київ, 1999. – 98 с.

4.      Мово рідна, слово рідне. – Київ, 1989. – 286 с.

5.      Олійник О. Світ українського слова. – Київ, 1995. – 415 с.

6.      Півторак Г. Українці: звідки ми і наша мова. – Київ, 1993. – 200 с.

7.      Українська мова у ХХ сторіччі: історія лінгвоциту: Док. і матеріали / Упоряд.: Л.Масенко та ін.. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська акад..», 2005. – 399 с.

8.      Ющук І. Мова наша українська. – Київ, 2003. – 168 с.

 

Категорія: Вчителям | Переглядів: 4765 | Додав: voostrog | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Серпень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Друзі сайту