Конкретними носіями всього того, чим має володіти дитина
впродовж свого життя,
є дорослі, які її виховують і навчають.
Д. Ельконін
Дитинство - яскрава, неповторна сторінка в житті кожної
людини, а дитячий садок – це той світ, в якому дитина проживає найважливіший
період свого розвитку, і від того, хто буде поряд із нею, залежить не лише
майбутнє дитини, а й майбутнє родини і всієї країни.
Початок життя
дитини та перші три роки її розвитку розгортають складну програму біологічного
та психологічного буття. Спадкова, набута та соціальна інформація, яку отримує
дитина, спрямовує шлях, а іноді й визначає темпи, якість розвитку на фізичному
та психічному полі її діяльності.
Сьогодні ні в кого
не викликає сумніву істина, що перші три роки життя, які вчені виділяють в
особливий період – період раннього дитинства,
дуже важливі для наступного
розвитку дитини, адже саме в цей період діти вчаться тому, що будуть
використовувати впродовж всього життя. У період раннього дитинства відбувається
становлення і розвиток усіх психічних процесів – сприймання, пам’яті,
наочно-дійового мислення, мовлення, уяви, тощо. Малюк набуває уявлення про навколишні предмети,
починає орієнтуватися у їх формі та величині.
Психічний розвиток
людини проходить ряд періодів, які послідовно змінюють один одного. Послідовна
їх зміна необоротна та передбачувана. Кожен період – це відрізок життєвого
шляху людини, і водночас певний ступінь її розвитку як особистості. У межах
кожного вікового періоду відбуваються не тільки кількісні, а й якісні зміни
психіки, які дають підстави виділяти у ньому певні стадії, що послідовно
змінюють одна одну. Російський педагог М. Щелованов відмічав, що те, чого не
зможе набути дитина у ранньому дитинстві, залишається недоліком надовго у наступних
періодах, а інколи - на все життя.
З метою підвищення ефективності навчально-виховного
процесу, забезпечення емоційного
комфорту та створення сприятливих умов для подальшого психічного і особистісного розвитку дитини вихователі і батьки повинні вміти об’єктивно оцінити
розвиток дитини.
Завдання, стосовно вивчення дітей вихователем дитячого
садка, полягають у тому, щоб забезпечити
оптимальні умови для розвитку психіки, гнучко перебудовувати
їх у разі несприятливого впливу на поведінку дитини, вчасно
помітити відхилення в ході психічного розвитку, спрогнозувати подальший
розвиток дитини та здійснити потрібну профілактику можливих проблем психічного
розвитку. Без цього неможливі ефективне виконання вихователем своїх обов'язків,
творчий підхід у його роботі, адже не можна вимагати від дитини неможливого – до певного
рівня і певного кола знань, різні діти
йдуть по різному.
Психолого–педагогічні
методи оцінки розвитку дитини раннього віку та важливість раннього виявлення
дітей, які мають вади у психофізичному розвитку 14 січня 2011 року розглянуті
на міському семінарі-практикумі із теми «Особливості оцінки розвитку дітей
раннього віку». Даний захід проводився на базі дошкільного навчального закладу
№1 «Ромашка» Б. Романчук, методистом
методичного кабінету відділу освіти виконкому Острозької міської ради. Л. Курило, практичний
психолог дошкільного навчального закладу №1 «Ромашка» та Б. Романчук, методист методичного кабінету
відділу освіти виконкому Острозької міської ради у теоретичній частині семінару-практикуму
ознайомили вихователів із
психофізіологічними особливостями дітей раннього віку, категоріями дітей, які
потребують спеціального психолого-педагогічного супроводу, психолого-педагогічними
методами оцінки розвитку дітей раннього віку та системою роботи з дітьми, які
відстають у психофізичному розвитку.
У
практичній частині Богдана Анатоліївна застосовувала елементи тренінгових
занять та техніку релаксації. З метою систематизації отриманих знань учасники
семінару-практикуму виконали практичні
завдання.
Наприкінці
семінару-практикуму учасники отримали психолого-педагогічні
рекомендації щодо оцінки розвитку дітей раннього віку.
Своєчасно
розпочате і правильно здійснюване виховання та навчання дітей раннього віку є
важливою умовою їх повноцінного розвитку незалежно від того, де росте і
виховується дитина, в сім’ї чи в дитячому садку.
Б. Романчук, методист методичного кабінету відділу
освіти виконкому Острозької міської ради |