"Жодного насильства!”
Скільки дітей отримали свої перші
уроки насильства від тих, кого любили, - від власних батьків – і потім понесли
цю "мудрість” далі, передаючи її з покоління в покоління. Покарання – це
надзвичайно важкий іспит для дитини...
Астрід Ліндгрен
Проблема жорстокого поводження та насильства в нашому суспільстві стає дедалі
актуальнішою. Існування феномену насильства по відношенню до дітей, а особливо
сімейного насильства над дітьми, у більшості країн було визнане лише в другій
половині XX століття. Тема фізичного і сексуального насильства в сім'ї
відноситься до сфери професійного інтересу не лише юриспруденції і соціальної
роботи, але і до психології, внаслідок наявності серйозних психологічних наслідків
цих явищ.
Порушення, що розвиваються після пережитого насильства, впливають на всі рівні
функціонування людини (фізіологічний, особистісний, міжособистісний) і можуть
призводити до стійких особистісних змін не лише в людей, які пережили насильство,
але й у людей, які їх оточують (наприклад, у членів сім'ї).
Проблема
жорстокості та насильства із дітьми хвилювала митців всіх часів і
висвітлювалась у художній літературі. Так, шведську дитячу письменницю Астрід
Ліндгрен, завжди непокоїло жорстоке ставлення батьків до своїх дітей. На
підтвердження того, що покарання – надзвичайно важкий іспит для дитини, Астрід
Ліндгрен розповіла досить повчальну історію, почуту від однієї жінки.
« Колись люди
вважали, що виховання без різки неможливе. Сама жінка в це не дуже й вірила.
Проте одного разу її маленький син добряче завинив. Їй здалося, що він
заслуговує на покарання. Жінка наказала хлоп’яті піти самому зірвати різку. Той
пішов і його довго не було. Нарешті він повернувся весь у сльозах і сказав: "Різки
я не знайшов, але ось тобі камінь, який ти можеш у мене кинути”. Мати
розплакалася, бо раптом побачила всю ситуацію очима дитини.
Хлопчик, мабуть, розмірковував "Якщо мати хоче зробити мені боляче. Для
цього підійде звичайний камінь”. Жінка поклала той камінець на кухонну поличку,
де він і лишався багато років по тому як вічне нагадування про обіцянку, яку
дала жінка сама собі: "Жодного насильства!”
Дорослі мають забути про
насильство щодо дітей. Жорстокі методи виховання принижують особисту
гідність дитини. Призводить до серйозних психологічних стресів. А сучасній
дитині і так доводиться жити в умовах підвищеного стресу. Батьки зазвичай не
зважають на відмінність між тим, як вони сприймають світ, та як його сприймає
дитина. Вони практично пригнічують її зайвою інформацією та посильними для неї
емоційними та фізичними навантаженнями. Причиною неадекватної поведінки дитини,
психічних розладів можуть стати навіть щоденні побутові розмови батьків з
дітьми.
Адже, більшість дорослих часто не
зважають на дрібні зауваження, які зазвичай використовують у своєму
мовленні, спілкуючись з дитиною.
Психолого–педагогічні
питання превенції проблеми жорстокого поводження та насильства серед
дітей і підлітків були розглянуті на інформаційно-консультативному семінарі для
заступників директорів з виховної роботи та класних керівників навчальних
закладів міста. Даний захід проводився на базі Острозької
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 членами міського методичного
об’єднання практичних психологів. На фоні кадрів відеофільму із сценами
насильства та щасливого дитинства, із вступним словом про актуальність проблеми
виступила методист
міського відділу освіти виконкому Острозької міської ради Романчук Богдана Анатоліївна.
Вона ознайомила учасників семінару із статистичними даними дослідження, яке
проводили практичні психологи в навчальних закладах міста, використовуючи при
цьому мультимедійні засоби. Практичні психологи підготували змістовні
теоретичні та практичні матеріали щодо профілактики жорстокого поводження та
насильства серед дітей і підлітків. Курило Лена Миколаївна , практичний
психолог дошкільного навчального закладу №1 «Ромашка» ознайомила
присутніх із законодавчою базою щодо попередження насильства. Практичний
психолог дошкільного навчального закладу №2 «Веселка» Олішевська Оксана
Валеріївна розповіла про види і форми насильства. Проблему жорстокого
поводження та насильства в сім’ї практичний психолог Острозької
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Ціось Алла Леонідівна висвітлила,
використовуючи дитячі малюнки, схеми. Нечипуренко Юлія Миколаївна,
практичний психолог Острозької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
ознайомила аудиторію із причинами жорстокого поводження з дітьми. Практичний
психолог навчально-виховного комплексу «Школа І-ІІІ ступенів – гімназія»
Абрамович Тетяна Михайлівна надала рекомендації учасникам
навчально-виховного процесу щодо виявлення та попередження жорстокого
поводження з дітьми. З метою систематизації отриманих знань
учасники семінару виконали практичні завдання.
Ціось Алла Леонідівна,
керівник методичного
об’єднання
практичних
психологів
та соціальних
педагогів,
практичний психолог
Острозької
загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №3
|