Понеділок
27.06.2022
23:26
Вітаю Вас Guest
RSS
 
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ 
ОСТРОЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту


Соціально-психологічний супровід навчально-виховного процесу


Соціально-психологічний супровід навчально-виховного процесу

Романчук Б.А., методист методичного кабінету

відділу освіти виконкому Острозької міської ради

 

Психологічна служба системи освіти є складовою державної системи охорони фізичного та психічного здоров’я молодих громадян України і спрямована забезпечити оптимальні соціально-психологічні умови для розвитку й саморозвитку особистості.

У своїй діяльності психологічна служба міста керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про загальну, середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про психологічну службу системи освіти України та іншими нормативно-правовими актами.

Упродовж 2009-2010 навчального року соціально-психологічний супровід навчально-виховного процесу здійснювався згідно з планом відділу освіти та психологічної служби міста.

Основною метою функціонування соціально-психологічної служби є підвищення ефективності навчально-виховного процесу шляхом його індивідуалізації та захист соціального і психічного здоров’я всіх його учасників шляхом застосування методів і технологій практичної психології і соціальної педагогіки.

Основні завдання соціально-психологічної служби міста упродовж навчального року були:

- сприяння повноцінному розвитку особистості вихованців, учнів на кожному віковому етапі, створення умов для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;

 - забезпечення індивідуального підходу до кожного учасника навчально-виховного процесу на основі його психолого-педагогічного вивчення;

 - профілактика і корекція відхилень в інтелектуальному і психофізичному розвитку вихованців, учнів.

Основними видами діяльності психологічної служби є:

- діагностика – психологічне  обстеження вихованців, учнів, їхніх груп та колективів, моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку вихованців, учнів, визначення причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання;

- корекція – здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, схильності до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки, формування соціально корисної життєвої перспективи;

- реабілітація – надання психолого-педагогічної допомоги вихованцям, учням, які перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;

- профілактика – своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у навчально-виховному процесі;

 - прогностика – розробка і застосування моделей поведінки групи та особистості у різних умовах, проектування змісту і напрямів індивідуального розвитку вихованців, учнів, і складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій  розвитку груп та міжгрупових відносин.

Працівниками психологічної служби проводилась цілеспрямована робота щодо реалізації державних та міських цільових програм, які охоплюють основні концептуальні положення освіти щодо:

-                   збереження і зміцнення здоров’я населення «Здоров’я нації» на 2003-2011 роки.);

-                   підтримки та розвитку обдарованих та здібних дітей ( "Програма роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки”);

-                   національного виховання учнівської молоді («Програма національного виховання учнівської молоді на 2008-2020 роки»);

-                   Державна програма протидії торгівлі людьми на період до 2010 р.

-                   Міська Програма реабілітації інвалідів;

-                   Обласна комплексна програма профілактики злочинності на 2005 -2010 рр.

Практичними психологами міста відповідно до планів роботи психологічної служби закладів проводиться робота за основними напрямами.

 

Зокрема:

-                   визначення адаптаційного періоду у дітей, які вступили в садочок;

-                   виявлення дітей, які підлягають обстеженню психолого-медико-педагогічною консультацією;

-                   визначення психофізичного розвитку дитини;

-                   визначення готовності дитини до навчання у школі;

-                   визначення психофізичної адаптації учнів першого класу;

-                   визначення адаптаційного перебігу учнів 5 класів;

-                   визначення особистісних характеристик у підлітків;

-                   визначення психологічної  психологічної готовності учнів 9-х класів до профільного навчання;

-                   визначення професійних нахилів в учнів 11-х класів.

  Відповідно до результатів діагностичного обстеження з дітьми та учнями проводилась корекційно-відновлювальна та розвивальна робота.

 З питань виховання, навчання, розвитку та вирішення особистісних проблем з усіма категоріями педагогічних працівників, батьками та учнями проводились індивідуальні та групові консультації.

З метою  підвищення психологічної культури у працівників  навчальних  закладів та у сім`ї, своєчасного попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у навчально-виховному процесі працівниками психологічної служби здійснювалась профілактична та просвітницька  робота у формі семінарів, тренінгів, круглих столів, лекцій, виступів на педрадах та висвітлення актуальних питань у пресі.

Пріоритетом діяльності спеціалістів психологічної служби на сучасному етапі є підвищення ефективності та результативності роботи. Саме для цього практичні психологи і соціальні педагоги беруть участь у роботі міського методичного об’єднання, яке спонукає кожного працівника у підвищенні свого фахового рівня; сприяє взаємному обміну членів методичного об’єднання  інноваційними методами, дає змогу молодим спеціалістам вчитися практичній діяльності у досвідчених колег, забезпечує підтримання в колективі духу творчості, прагнення до пошуку, особистісного самовдосконалення та професійного росту.

У процесі методичної роботи здійснюється підвищення наукового рівня працівника психологічної служби його підготовка до практичної діяльності. Ознайомлення з інноваційними методами роботи, які створюють міцну науково-теоретичну базу, сприяють вдосконаленню навичок самоосвітньої роботи, що так необхідно у роботі професіоналів даної галузі.

2009-2010 навчального року практичні психологи та соціальний педагог міста взяли активну участь у ярмарку педагогічних інновацій. Ціось А.Л., практичний психолог Острозької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3, зайняла І місце на VІІ обласному конкурсі-ярмарку педагогічної творчості  у номінації «Практична психологія».

З метою надання допомоги дітям у свідомому виборі професії психологічна служба міста впродовж навчального року співпрацювала з Острозьким міськрайонним центром зайнятості.

Працівники психологічної служби надають активну допомогу при організації та проведенні навчальних семінарів з метою просвіти педагогічних працівників. Так 19 березня 2010 року на базі НВК «Школа І-ІІІ ступенів - гімназія» проведено семінар для керівників міських методичних об’єднань із теми «Здібність. Талант. Обдарованість».

З огляду на тенденції розвитку психологічної теорії і практики основні напрями діяльності психологічної служби системи освіти визначені на 2009-2010 навчальний рік залишаються актуальними і на наступний період. Разом з тим діяльність служби повинна трансформуватися у відповідності до змін у нормативно-правовій базі, визначених пріоритетів діяльності Уряду. Зокрема соціально-психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, які інтегруються у навчальні заклади міста.

Основна мета діяльності психологічної служби у 2010-2011 навчальному році буде спрямована на впровадження положень Концепції розвитку психологічної служби системи освіти на період до 2012 року та Плану дій щодо її реалізації. Діяльність спеціалістів соціально-психологічної служби буде спрямована на захист прав і свобод дітей, створення умов комфортного освітнього середовища, захисту честі і гідності кожного учасника навчально-виховного процесу.

Упродовж 2010-2011 року працівники психологічної служби мають орієнтувати свою роботу на підготовку дітей до навчання у школі, формування у них мотивації, орієнтованої на зміст, а не на форму навчання, зниження рівня тривожності, а також на питання адаптації до навчального закладу. Розвиток дитини в умовах дошкільного навчального закладу має стати пріоритетним у діяльності служби.

Ефективність соціально-психологічного супроводу навчально-виховного процесу вимагає глибокого аналізу якісних показників, тому працівники соціально-психологічних служб мають систематизувати свою роботу у напрямку психологічної підготовки учнів до здачі екзаменів та участі в олімпіадах.

Оскільки педагогічний працівник, вчитель є основною одиницею системи освіти, тому від рівня його психологічної компетентності залежить здоров’я дитини, мікроклімат в колективі, освітньому закладі, рівень комфортності та безпечності освітнього середовища. Одним з нових пріоритетних напрямів у діяльності практичних психологів є підвищення психологічної культури і компетентності педагогічних працівників, в тому числі представників адміністрації навчальних закладів. Актуальним залишається і питання роботи з батьками з вказаної проблематики.

З метою розвитку професійних і особистісних якостей працівників психологічної служби міста методистом методичного кабінету Романчук Б.А., розроблено програму «Школа психологічної майстерності», заняття якої буде проводиться у формі активного соціально-психологічного навчання.

Категорія: Мои статьи | Додав: voostrog (11.04.2011)
Переглядів: 10684 | Рейтинг: 3.1/7
Всього коментарів: 0
Name *:
Email *:
Code *:
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту